21.2.06

 

Ruuhkamaksukokeilusta (II)

Reilun kuukauden ovat täkäläiset autoilijat totutelleet ruuhkamaksuihin. Autoilijoiden määrä arkisin klo 6.29-18.30 on laskenut 25:llä prosentilla ja joukkoliikenteen käyttäjien määrä on kasvanut 10:llä prosentilla. Osa autoilijoista menee aiemmin töhin tai lähtee myöhemmin töistä sekä osa on varmaankin siirtynyt myös kimppakyyteihin.

Jonkun verran olen autoilevia työkavereitani asian tiimoilta jututtanut. Tyytyväisiltä vaikuttavat. Työnantaja maksaa maksut ja teillä on väljempää. Itse en ole havainnut mitään mullistavaa lisäystä joukkoliikenteen käyttäjissä, vaikka julkisen liikenteen kapasiteettia ei juurikaan ole käytännössä pystytty lisäämään, kun osa metro- ja junavaunuista seisoo varikolla korjattavina.

Kokeilun väliinputoajia ovat pienituloiset autoilevat lapsiperheet. Työnantaja ei maksa ruuhkamaksuja, mutta lapsia pitää viedä päiväkoteihin, kouluihin ja harrastuksiin.

Tässä vaiheessa veikkaan, että ruuhkamaksusta tulee pysyvä tapa Tukholmaan. Ja kohta myös Helsinkiin vaaditaan ruuhkamaksuja.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?